Техніка публічного виступу (захист наукової роботи)
Ще
римські оратори говорили, що промова повинна містити:екзордіум — кілька вступних
зауважень щодо теми виступу; експозиціо — визначення
поняття, характеристика обсягу і важливості теми; каузу — логічні
аргументи, що підтверджують правильність судження, прямі дедуктивні докази; симіле— подібні явища в інших
сферах, аналогії; екземплюм — приклади з
історії і повсякденного життя, індуктивні докази; тестимоніум — висловлювання
славетних людей, прислів’я, авторитетні судження; конклюзіо— резюме, висновки, їх
використання. Автор наукової роботи, який прагне справити враження на слухачів
і переконати аудиторію, повинен знати основні складові техніки публічного
виступу.
1. Дихання під час
мовлення: ·виголошуючи промову, дихайте рівномірно, вдихаючи перед тим, як
почати говорити, а також після кожної паузи; ·зробіть глибокий вдих і видих перед початком захисту; ·повітря, яке ви вдихнули, витрачайте рівномірно й економно; ·у вдихайте повітря носом і ротом водночас; ·груди тримайте рівно, ледве випнувши їх уперед. 2. Голос:
·пристосовуйте свій голос до середовища, в якому говорите; ·хто говорить надто тихо, справляє враження людини, яка не вірить у
власні сили; ·хто говорить надто голосно, справляє враження агресивної людини; ·найзручніший спосіб тренування голосу — читання вголос, під час
якого постійно контролюється правильність вимови. Тренуйтеся тричі на день по
15 хв з перервами після кожних 5 хв; ·спробуйте виявити хиби своєї мови за допомогою магнітофону,
записавши свій голос (або за допомогою мобільного телефону з відеокамерою, тоді
можна виявити ще й дефекти зовнішності, постави тощо); ·голос підвищують тоді, коли ставлять запитання; якщо ж треба
висловити рішучість, довір’я, переконати в необхідності зробити якусь справу чи
відповісти на запитання, то голос понижують. 3. Вибір слів:
·для збагачення словникового запасу читайте твори авторитетних
людей, слухайте виступи інших учасників і принагідно записуйте слова та
вирази, які ви хотіли б вживати у своїй мові; ·виявіть, які слова ви вживаєте надто часто, і намагайтеся їх
замінити іншими словами та виразами; ·навчіться точно висловлюватися, вибирайте точні й однозначні
слова; ·пам’ятайте: часте вживання абстрактних понять вимагає від слухачів
великого напруження (наприклад, афоризми не можна вживати без пауз). 4. Конструкція речень:
·чергуйте довгі речення з короткими; довгі речення важко сприймати
і розуміти, велика кількість коротких речень робить мову монотонною; ·часте вживання особових займенників замість імен може призвести до
неправильного тлумачення сказаного; ·основну думку завжди треба висловлювати головним реченням, а не
підрядним; ·речення, в якому кілька іменників стоять підряд, сприймається
важко; ·розповідь ведіть від простого до складного, від невідомого до
відомого. 5. Жести:
·не робіть незвичних жестів, які привертають до себе надмірну
увагу, жести мають доповнювати і супроводжувати усне слово; ·не починайте і не закінчуйте промову несподіваним жестом. 6. Уміння переконувати:
·навчіться справляти на слухачів приемне враження своїм зовнішнім
виглядом, поведінкою та манерами; ·для того щоб переконати когось, треба знайти необхідні аргументи.
їх слід впорядкувати і сформулювати; ·якщо промовець сповнений натхнення, він неодмінно викличе інтерес
у слухачів; ·добираючи аргументи, потрібно враховувати освітній рівень
слухачів, їхню поінформованість з теми, можливі контраргументи; ·переконувати людину легше під час дискусії, а не на лекції; ·промовець має справляти враження переконаної і впевненої у своїх
силах людини, яка добре знає свій предмет. 7. Підготовка і початок
виступу:
·напишіть повний текст виступу і кілька разів прочитайте його; ·розкладіть на столі всі записи та матеріали, згрупуйте їх
відповідно до виступу; ·підготуйте наочність (графіки, схеми, таблиці) й продумайте, як
краще її подати слухачам, щоб не робити метушливих рухів до записів і дошки; ·починаючи виступ, думайте не про своє хвилювання, а про контакт зі
слухачами, про зміст виступу; ·пам’ятайте, що найменш цікавою формою викладу є опис, найцікавішою
— розповідь; ·нотатки для виступу робіть на аркушах однакового формату. Ліворуч
залиште поля для позначок, також позначте приблизну витрату часу на кожен
пункт; ·починайте виклад у зручному положенні, повільним темпом,
звертанням: «Шановніслухачі…». 8. Виклад:
·самого висловлювання думок замало, їх треба донести до слухачів;
вживайте для цього метафори, афоризми, цитати; ·різні незвичайні пригоди та випадки дуже пожвавлюють виступ; ·незнайомі, незрозумілі для слухачів терміни, абстрактні поняття
треба пояснити; ·один з найвідоміших способів загострення уваги — паузи та
риторичні запитання під час виступу; ·коли треба зазирнути в рукопис виступу, опустіть очі, але голову
не схиляйте; ·намагаючись запам’ятати текст, зосереджуйтесь передусім на змісті,
а не на стилі; ·не бійтеся дивитися на слухачів; ·не заповнюйте паузи різними звуками, як-то: «е-е-е», «ну…»; ·після закінчення виступу не показуйте свого полегшення через те,
що виступ позаду; ·дякуйте за кожне запитання і зауваження навіть тоді, коли ви з ним
не згодні.
Немає коментарів:
Дописати коментар